طرح تحقیق بازاریابی

 طرح تحقیق بازاریابی

یکی از مراحل تحقیقات بازاریابی تهیه طرح تحقیق بازاریابی است. تحقیقات بازاریابی را از لحاظ روش جمع‌آوری داده‌ها می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

›     اکتشافی

›     توصیفی

›     علی

 

 

 

 

تحقیقاتاکتشافی

›     تحقیقات اکتشافی برای شفاف‌سازی وضعیت‌های مبهم و شناسایی ایده‌هایی که می‌توانند تبدیل به فرصت‌های بالقوه‌ی کسب و کار شوند استفاده می‌شود.

›     تحقیقات اکتشافی منجر به ایجاد فرضیه‌هایی می‌شوند که توسط تحقیقات توصیفی یا علی مورد آزمون قرار می‌گیرند.

›     تحقیقات اکتشافی فرضیه‌ساز هستند و یک وضعیت خاص را به‌طور کلی مورد بررسی قرار می‌دهند.

›     تحقیقات اکتشافی غالباً در توسعه‌ی محصولات جدید مفید هستند.

›     برای انجام تحقیقات اکتشافی از داده‌های ثانویه استفاده می‌شود.

 

تحقیقاتتوصیفی

 ›     تحقیقات توصیفی به دنبال توضیح ویژگی‌های موضوعات، افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها یا محیط‌ است.

›     تحقیقات توصیفی به دنبال توصیف شرایط واقعی بازار است.

›     مدیران بازاریابی در تحقیقات توصیفی غالباً‍ به دنبال پاسخ این سؤالات هستند:

›     چه افرادی محصولات شرکت را خریداری می‌کنند؟

›     حجم بازار چقدر است؟

›     رقبا در بازار چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟

›     اگر مسأله‌ی تحقیق به صورت توصیف پدیده‌هایی خاص از بازار یا ارزیابی استراتژی‌های آمیخته‌ی بازاریابی تعریف شده باشد، طرح تحقیق توصیفی مناسب به نظر می‌رسد.

›     محققان بازاریابی از پیمایش‌های توصیفی برای شناسایی مصرف‌کنندگان عمده استفاده می‌کنند.

›     تحقیقات توصیفی، همواره کمی هستند و زمانی انجام می‌شوند که سازمان اطلاعات کافی در مورد سؤالات تحقیق دارد

›     یکی از انواع تحقیقات توصیفی، تحقیقات پیمایشی است که با نام تحلیل آسیب‌شناسی نیز شناخته می‌شوند. این تحقیقات به دنبال پاسخ به سؤالاتی مانند «چرا فروش برند الف کمتر از فروش برند ب است؟» هستند.

›     برای انجام تحقیقات توصیفی از روش‌های پیمایش و مشاهده استفاده می‌شود.

 

تحقیقاتعلی

›     در تحقیقات بازاریابی مسائل بسیاری رخ می‌دهد که برای درک آنها لازم است اثر تغییر در یک متغیر بر دیگری بررسی شود. در این‌گونه موارد از تحقیقات علی استفاده می‌شود.

›     تحقیقات علی (آزمایشی) شامل یک موقعیت کنترل شده است که در آن تمامی متغیرها به‌جز یک متغیر ثابت نگه داشته می‌شود.

›     فقط از طریق طرح آزمایشی است که می‌توان وجود رابطه‌ی علی را نشان داد.

›     تحقیقات آزمایشی یکی از جنبه‌های اساسی به‌کارگیری روش علمی است که در آن یک متغیر را به طور عمدی در محیطی کنترل شده تغییر می‌دهند و در همین حال متغیرهای دیگر را ثابت نگه می‌دارند و سپس به سنجش روابط علی بین دو متغیر مورد نظر می‌پردازند.

›     قبل از انجام تحقیقات علی تحقیقات اکتشافی و توصیفی انجام می‌شود. بنابراین، محقق شناخت کافی از موضوع مورد مطالعه دارد. برای مثال، تأثیر تبلیغات را بر فروش می‌توان از طریق تحقیقات علی مورد آزمون قرار داد.

›     تحقیقات علی نیازمند طراحی‌های پیچیده‌ای است که که غالباً بسیار هزینه‌بر هستند. بنابراین، اگرچه مدیران به شناسایی روابط علی بین متغیرهای بازار علاقه‌مند هستند اما به دلیل محدودیت‌های زمانی و بودجه‌ای تمایل چندانی برای انجام این نوع تحقیقات ندارند.

 

 

با آن بیمه همراه باشید: