معمولا هنگامی که از مدیران فروش برجسته سوال می شود که شما عامل اساسی موفقیت یک فروشنده را چه چیزی می دانید ؟ پاسخ ها تقریبا یکسان است. آنها پاسخ می دهند "خصوصیات فردی". هنگامی که کارنامه ی شغلی فروشندگان موفق را مطالعه می کنید نیز تحت تاثیر خصوصیات فردی آنها قرار می گیرید.

تجربیات گذشته نشان میدهد برخی از افراد با وجود ضعف های اساسی، تنها بخاطر داشتن خصوصیات شخصیتی مناسب و برجسته مانند اعتماد بنفس و هوش اجتماعی توانسته اند در کار فروشندگی بسیار موفق عمل کنند. حتی گاهی با فروشندگانی روبرو می شویم که از نظر فیزیک بدنی و سلامتی با مشکلات اساسی مواجه اند ولی در کار فروش موفقیت قابل توجه ای کسب کرده اند.بررسی این افراد نشان می دهدعامل اساسی در موفقیت آنها خصوصیات شخصی و ویژگی های فردی شان بوده است. در مقابل نیز با افراد مستعدی روبرو می شویم که در کار فروشندگی ناموفق هستند. این افراد توانایی های طبیعی بالایی دارند اما بخاطر ضعف شخصیتی و فقدان ویژگی های شخصی لازم در کار فروش شکست می خورند. مثلا فروشندگان بیمه عمری را می بینیم که افرادی با استعداد هستند اما در زمینه بازاریابی و فروش این نوع از بیمه ها موفق نیستند.

بنابراین بنظر می رسد لازم است کار فروش خود را با خودشناسی و اصلاح خصوصیات فردی باید آغاز کنیم.

در مورد خصوصیات فردی سه نکته اساسی مطرح است:

1.نگرش ها یا طرز تلقی فروشنده

2.ویژگی های شخصیتی فروشنده

3.ظاهر فروشنده

تحقیقات انجام شده نشان می دهد یکی از موثر ترین عوامل در موفقیت فروشندگی نگرش های اوست . همچنین خصوصیات شخصیتی و آموزش هایی که فروشنده دیده است نیز از عوامل کلیدی موفقیت اوهستند. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که در بسیاری ازموارد این آموزش ها نیز بر نگرش و خصوصیات رفتاری فروشنده تاثیر می گذارد.

با آن بیمه همراه باشید تا در ادامه به توضیح هر یک از این موارد بپردازیم.

 

با ما همراه باشید: