نقش خلاقیت در پیام تبلیغاتی (قسمت اول)

بازاریابان به طور معمول یک آژانس تبلیغاتی (شرکت تبلیغاتی) را به خاطر سبک خلاقیت منحصر به فرد آن آژانس ،انتخاب می کنند . در عین حال این که خلاقیت برای ارسال پیام تبلیغاتی که دارای هدف هایی مانند : اطلاعات ارائه کردن، ترغیب و یاد آوری است ضروری به شمار می آید. وجود خلاقیت برای جلب توجه مخاطبان و ایجاد تمرکز آن ها بر تبلیغات نیز بسیار مهم است .

دید گاه ها در مورد خلاقیت متفاوت است . عده کثیری بر این باورند که تبلیغاتی خلاق است که فقط بتواند محصولات را به فروش رسانند. عده دیگر کسانی هستند که بر این باورند که تبلیغات خلاق می تواند در بازار زیر تسلط رقبا ، نفوذ کرده، توجه مصرف کننده را به خود جلب کند.

برای رسیدن به تاثیر مطلوب بر ذهن مشتری، تبلیغات به طور معمول باید منحصر به فرد و سرگرم کننده باشد. پژوهش ها نشان داده است که یکی از مهمترین شاخص ها برای آن که یک پیام تجاری بتواند موفق باشد، دوست داشتنی بودن آن، برای بینندگان است.

البته تبلیغاتی که فقط بر خلاقیت صرف تکیه کنند زیاد اثربخش نیستند. تولید کنندگان پیام های تبلیغاتی باید درک کنند که ایجاد خلاقیت فقط در راستای افزایش فروش محصول یا خدمت معنادار خواهد بود .

برخی از ویژگی های خلاقیت که سبب اثربخش شدن تبلیغات می شود:

الف: اطلاع رسانی

وظیفه اطلاع رسانی تبلیغات با خلاقیت، به گونه ای فزاینده تقویت می شود. وجود خلاقیت قوی در تبلیغات، سبب خواهد شد که تبلیغات، بسیار منحصر به فرد و ویژه شود . متمایز بودن و منحصر به فرد بودن تبلیغات خلاق،سبب جلب توجه و ایجاد علاقه در مخاطب و سرانجام وادار کردن وی به اندیشه و ابراز نظر در مورد تبلیغات می شود.

 تبلیغات خلاقانه

(تبلیغ خود تراش بیک). ما هرروز بیلبورد های فراوانی در اطراف خود می بینیم که توجه چندانی را از ما به خود جلب نمی کنند . به کار بردن اندکی خلاقیت در ارتباط های بازاریابی علاوه براینکه باعث جلب توجه مخاطبان می شود، موجب ماندگار شدن نام تجاری در ذهن مشتریان هم خواهد شد.

استفاده از تصاویر بدیع و زیبا و یا موسیقی دلنواز در تبلیغات و ترکیب هنرمندانه این صداها و تصویرها ، سبب به خاطر سپاری و احساس نگرش مثبت به تبلیغات ، می شود.

ب:ترغیب

برای انگیزش افراد جهت انجام یک کار و یا پذیرفتن یک نگرش و دیدگاه تبلیغات می توانند یک شخصیت مهربان و یا اسطوره ای را ایجاد کنند.

به منظور ترغیب مخاطبان یک پیام شفاهی تبلیغاتی ،باید با اجزای غیر شفاهی پیام تقویت شود. این اجزای غیر شفاهی ،شامل : رنگ، تصویر، طرح گرافیکی خواهند بود .این اجزا در تبلیغات خلاق ، باعث برانگیختن مخاطبان می شوند.

ج: یادآوری

تصور کنید که اگر از شما یک تبلیغ را بدون هیچ گونه تغییری چندین و چند بار و برای سال ها و ماه های پی در پی استفاده کنید نه تنها این تبلیغ در ذهن مخاطب و مصرف کننده باقی نمی ماند، بلکه نوعی فرسودگی پیام در ذهن مخاطب و مصرف کننده ایجاد می شود ، در حالی که یک تبلیغ خلاق، به خوبی در ذهن مصرف کننده ادراک شده و به یادآورده می شود و اثر گذار می ماند .

 تبلیغات خلاقانه

عضویت درآن بیمه

با آن بیمه همراه باشید: