در دنیای مدرن و متنوع امروزی، هریک از ما، مصرف کننده ی کالاها و خدمات مختلفی هستیم و زندگی خود را براساس مصرف این کالاها و خدمات به پیش می بریم. گسترش تجارت، بازرگانی ، تولید و مصرف، امکان مصرف صدها نوع کالا و خدمات را برای هر فرد فراهم نموده است. افراد با سلیقه ها، تجارب و نیازهای مختلف، خواسته ها و تقاضاهای مختلفی  دارند و با توجه به محدودیت های مالی وسایر شرایط خود قادرند برخی از آنها را خریداری کنند.

خرید بیمه به عنوان یک خدمت ضروری در زندگی، رفتاری است که بسیاری از مصرف کنندگان جامعه امروز آن را انجام میدهند. اگرچه می توان گفت خرید برخی از انواع بیمه ای به دلایل مختلف هنوز هم رونق زیادی ندارد و در کشور ما نیز این امر مشهود است. شاید برای افراد عادی، خریدن یک بیمه بدنه اتومبیل در یک صبح روز شنبه از یک نمایندگی بیمه توسط  یک مرد میان سال امری معمولی بنظر برسد، اما از دیدگاه یک فروشنده خدمات بیمه ای این رفتاری است که باید درباره آن اندیشید و پی برد که چرا بیمه بدنه اتومبیل ؟ چرا روز شنبه ؟ چرا از این نمایندگی؟ و چرا یک فرد میانسال ؟ این نمونه سوال ها، سوال هایی است که پاسخ به آنها می تواند یک فروشنده را در درک رفتار مشتری و پیش بینی رفتار آینده او یاری کند. برای مثال یک فروشنده بیمه باید بداند مشتریانش چه بیمه هایی را ؟ در چه زمانی ؟ و با چه قیمتی ؟ و به چه دلیل خریداری می کنند.

مطالب بیان شده در بالا ما را به سمت رفتار مصرف کننده و دانش رفتار مصرف کننده و ضرورت یادگیری و شناخت اینها سوق می دهد.
رفتار مصرف کننده، یکی از گرایش های پرطرفدار در علم روان شناسی بوده و طی سال های اخیر، توجه بسیاری از صاحب نظران، تولیدکنندگان و موسسات خدماتی را به خود جلب کرده است. 

مواردی از مهم ترین و اصلی ترین زمینه های این رشته، عبارتند از: توقعات، سلیقه ها و نیازهای مصرف کننده (مشتریان). به کمک این علم، می توان از طریق شناسایی رفتار مصرف کننده، عوامل موثر در برگزیدن مارک کالارا مورد بررسی قرار داد و نیز عوامل فرهنگی و اجتماعی موثر بر تصمیم گیری مصرف کننده را مورد تحلیل کرد. 
با به کارگیری صحیح روش های مطالعه درمورد رفتار مصرف کننده و پیش بینی رفتارهای مرتبط با خرید، می توان به ساخت و ارائه بهتر کالاپرداخت که در نهایت، منجر به افزایش فروش و رضایت مشتری می شود. آشنایی با رفتار مصرف کننده در شیوه کیفیت و کمیت کار سازمان تاثیر می گذارد.

تصمیم گیری صحیح و ایجاد استراتژی ها و تاکتیک های موثر بازاریابی و فروش، منوط به شناسایی و درک صحیح سازمان ها از مصرف کنندگان و خریداران است.
امروزه ، محققان بازاریابی به طور دائم در تلاشند تا رفتار مصرف کنندگان را شناسایی کنند و بر این اساس، راهکارهایی مناسب را برای فروش بهتر و موثرتر و افزایش سهم بازار اتخاذ کنند. تولیدکنندگان، برای تامین تقاضاها و حفظ و گسترش سهم بازار، باید از لایه های ادراکی، تعقلی و رفتاری خریداران بالقوه، آگاهی داشته باشند تا متناسب با سازه ها و سازوکارهای تصمیم گیری خود، اقدام به تولید فرآورده ها، توزیع و ترویج آنها کنند.

مبتکران و طراحان فرآورده ها، صرفا با شناخت الگوهای رفتاری مصرف کنندگان، می توانند نسبت به زوایای انتظارات و رضایت مندی افراد، آگاه شوند و بهره گیری از آنها را با مدلسازی هموارتر کنند. یکی از راه های شناخت بهتر مصرف کننده، استفاده از رویکرد سیستمی برای تبیین رفتار افراد و سازمان ها است. مصرف کننده، سیستمی پیچیده از انگیزه ها، گرایش ها، رفتارها و عملکرد با گسترده ای از پاسخ ها و واکنش ها است. مصرف کننده، تحت تاثیر پیوند و ارتباط با سیستم های بزرگتر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است.

دانش رفتار مصرف کننده نیز دانشی است که با بهره گیری از اصول و یافته های روان شناسی و ترکیب آن با دانسته های بازاریابی، به ما در دادن پاسخ به این سوال ها یاری می رساند. با آگاهی از دانش رفتار مصرف کننده یک فروشنده بیمه ، میتواند رفتارهای بیمه گذاران را بهتر درک کند و علاوه بر آن حتی به تعبیر و تفسیر دقیق ترشان بپردازد. براساس این درک، فروشنده  ی خدمات بیمه ای  قادر خواهد بود برنامه های خود را به شکل صحیح تری تنظیم و اجرا کند.

با ما همراه باشید تا در ادامه جنبه های اصلی رفتار مصرف کننده و عوامل موثر بر آن را بررسی کنیم.

 

با ما همراه باشید:

http://onbime.ir

https://t.me/onbime

https://www.aparat.com/onbime