با توسعه زیر ساختهای فناوری های ارتباطی و ورود این فناوری ها به کسب و کار های سنتی چند سالی هست که زمزمه های شکل گیری فناوری های بیمه مطرح است و تا امروز کسب و کارهایی نیز در این حوزه شکل گرفته اند که بیشتر توانسته اند فرایند فروش آنلاین خدمات بیمه ای محدودی را فراهم نمایند . 

با وجود شکل گیری یک چنین فناوری های مبتنی بر ICT در صنعت بیمه فعالان سنتی این صنعت رویکردها و واکنشهای متفاوتی از خود بروز داده اند ،برخی سعی برآن داشته تا خود نیز فعالیتی را در این حوزه راه اندازی و در کوران شکل گیری این کسب و کار های نوین نقش آفرینی نمایند . گروه عمده ای از نمایندگان نیز از آنجایی که ورود این فناوری ها ی نوظهور را رقیب بازارهای سنتی خود استنباط می کنند سعی بر مخالفت با شکل گیری یک چنین کسب و کارهای نوپا می کنند که این تقابل روز به روز بیشتر می گردد . 

حال جای این سوال است ،آیا فناوری های بیمه ای یک فرصت برای شکوفایی صنعت فرسوده و کاملا سنتی بیمه کشور می باشند ،یا اینکه تهدیدی برای بسیاری از فعالان سنتی این صنعت می باشد که تا امروز تلاشی برای ارائه بهتر و جذابتر خدمات بیمه به مشتریان امروزی که تجربه های جدیدی را در سایر حوزه های خدماتی کسب کرده اند به انجام نرسانده اند ؟

پاسخ به این سوال می تواند ابهامات جمع بسیاری از فعالان در این صنعت را بر طرف نماید . 

از آنجایی که ارائه خدمات بیمه ای همواره مبتنی بر حضور نامتمرکز ونزدیکترشدن به مشتریان بالقوه و بالفعل می باشد استفاده از این فناوری ها می تواند هزینه های ایجاد شبکه فروش گسترده را در این صنعت به صورت چشمگیری کاهش دهد اما ، اصل مشاوره به مشتریان این صنعت موضوع مهمی است که نمی توان آن را در برقراری ارتباط اثرگذار با مشتریان نادیده گرفت . 

نمایندگان فروش در این صنعت سالهاست با تلاش خود و با کمترین امکانات سعی در توسعه بازار و افزایش پرتفوی حاصل برای شرکتهای بیمه گر مطبوع خود نموده اند و امروز می بایست مدیران ارشد در این صنعت ضمن توجه به فناوری های بیمه ای از مشارکت نمایندگان بیمه در برقراری ارتباط هدفمند با مشتریان و افزایش ضریب نفوذ این صنعت در کشورمان کوشا باشند . 

تلفیقی از تجربیات نمایندگان با کسب وکارهای دانش بنیان و نوآورانه در این صنعت می تواند بهترین راهبرد در دستیابی به اهداف مشترک تمام فعالین در این صنعت عظیم باشد و چه بسا نمایندگان در این صنعت بیش از پیش نقش خود را به عنوان مشاور بیمه ای ایفاء نموده و حداکثر هزینه جذب و برقراری ارتباط با مشتریان استفاده از شارژ اینترنت برای حضور در کسب و کارهای مجازی متعلق به خودشان باشد .