عبارت بازار انبوه، به بازار گسترده ای از مشتریان تمیاز نیافته اشاره می کند که پیش زمینه های متنوعی داشته باشند. در این نوع بازاریابی به دسته بندی های بازار توجهی نمی شود و به همه افراد در بازار پیشنهاد های فروش یکسانی داده می شود یا فقط از یک استراتژی فروش برای همه استفاده میشود .

ایده اصلی در بازاریابی انبوه رساندن پیام تبلیغاتی به بیشترین تعداد از افراد ممکن است . در این نوع بازاریابی برای شهرت بیشتر از اسباب تبلیغات سنتی مانند تلویزیون ، رادیو و مطبوعات استفاده می شود. در این حالت مدیر بازاریابی با فرض این که کالای آنها با سلیقه همه افراد سازگار است محصول تولیدی خود را با یک شکل و در یک اندازه و بسته بندی یکسان به همه خریداران عرضه می کند و هیچ تنوعی در محصول دیده نمی شود، لذا تولید به صورت انبوه است.

بازاریابی انبوه در نقطه ی مقابل بازاریابی گوشه ای (تفکیکی) قرار دارد. در بازاریابی گوشه ای فروش به بخش های کوچکتر و هدفمند واگذار میشود . در بازاریابی انبوه تمرکز اصلی بر روی قیمت های پایین است تا همه ی مردم و نه قشر خاصی متقاضی و خریدار محصول باشند در صورتی که در بازاریابی گوشه ای با تنوع بخشیدن به محصول و دامنه ی قیمت آن سعی می شود هر محصول برای طیف خاصی از مردم ساخته شود و برای همه اقشار در جامعه فراگیر نباشد.

اغلب شرکت هایی به بازاریابی گوشه ای روی می آورند که خواستار ضرر و زیان و رقابت کمتر هستند و رویای سود های کلان در سر می پرورانند. یکی از مهمترین شاخصه ی کسب و کار هایی که قصد دارند از بازاریابی گوشه ای استفاده کنند تنوع محصولات است.

 

تاریخچه

در طی تاریخ جهان، کسب و کارها اغلب به بازارهایی با جغرافیای کوچک خدمت رسانی کرده اند و بازار هدف هر کسب و کاری وابسته به میزان علاقه پدیدآورنده آن به سفر بوده است.

در اواخر سال های 1800 و اوایل 1900 میلادی، پیشرفت هایی که در صنعت حمل و نقل، به ویژه توسعه خطوط ریلی انجام گرفت، مسیر را برای توزیع عمده و سراسری محصولات گشود. از سال 1920 به بعد، با ظهور رسانه جمعی به نام رادیو، اولین تبلیغات انبوه اغاز و مقدمات بازاریابی انبوه، پایه گذاری شد.

 

همانطور که در مقاله "همه را مشتری در نظر گرفتن برابر است با باخت"  اشاره کردیم یکی از تفکرات قدیمی و ناکارا در بازاریابی صنعت بیمه، بازاریابی انبوه است که از نشانه های این سندروم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. باور به این اصل که همه ی مردم می توانند مشتریان بالقوه و واجد شرایطی برای بیمه پیشنهادی ما محسوب شوند
  2. عدم توانایی در تعریف یک گروه مشخص از مردم به عنوان مشتریان هدف
  3. عدم توانایی در تعریف و تشخیص دقیق نیازهای مشتری و ارائه بیمه به عنوان راه حل رفع آن نیازها

در زیر میخواهیم به برخی از ایرادات بازاریابی انبوه در مقابل محاسن بازاریابی خرد اشاره ای داشته باشیم تا خودتان متوجه شوید که کفه ترازو به کدام سمت سنگینی می کند. اگرچه با توجه به آن چه در مطالب قبلی گفته شد این مقایسه از همین الان قابل حدس است اما نگاهی به این مقایسه خالی از لطف نیست .

 

انتخاب بازارهای هدف در صنعت بیمه

 

 با آن بیمه همراه باشید: