قسمت دوم 

انتخاب ،کلید طلایی مدیریت اقتصاد خانواده 

  • هدفگذاری برای آینده خانواده 

برنامه ریزی برای آینده زندگی بی شک در تمام خانواده ها مطرح است . و اینکه یک خانواده به چه شکل به اهداف مادی و معنوی خود در طول مدت زمان زندگی خود در اجتماع دست یابد موضوعی بسیار مهم است . داشتن یک برنامه اقتصادی برای مدیریت فرصتها و تهدید های پیش روی خانواده یکی از مهمترین اقداماتی است که اعضای خانواده در آن نقش به سزایی دارند . پدر و مادر به عنوان مدیران اصلی خانواده ضمن تعیین اهداف کلان خانواده در بلند مدت می بایست در نقش آفرینی و شکل گیری همکاری در قالب برنامه ریزی های صورت گرفته در کانون خانواده نقش حامی و هدایتگری فرزندان را برعهده گرفته و تا حد امکان از مشارکت آنان در ایفای نقش های اقتصادی در راستای اهداف اقتصادی بهرهمند شوند . 

  • مشورت کردن با مشاورین اقتصادی 

بی شک یک خانواده به تنهایی قادر به پاسخگویی به تمامی مسائل و مشکلات اقتصادی پیش روی خود نیست ،که شایسته است با بهره گیری از مراجع قابل اتکا و مطمئن در جهت رفع یک چنین مشکلاتی از دانش و تجربیات مشاوران اقتصادی مجرب استفاده نمایند ،در این خصوص بسیاری از دوستان و بستگان که تجربه ای از یک موضوع مشترک دارند می توانند راهنمای حل بسیاری از مسائل خانواده باشند ،اما در بسیاری از موارد دیگر می بایست از دانش اقتصادی کارشناسان در این حوزه برخوردار شد .

  • افزایش دانش اقتصادی خانواده ها 

افزایش دانش اقتصادی خانواده ها امری حیاتی در پیشبرد اهداف اقتصادی خانواده ها می باشد ،که این مهم می بایست از دوران کودکی در محیط خانواده و در دوران تحصیلی به مرور در پرورش و تربیت فرزندان خانواده ها نهادینه گردد .خانواده ها موظفند برای کسب دانش اقتصادی مورد نیاز برای مقابله به مشکلات اقتصادی حتما از فرصتهای گوناگونی که در قالب دوره های آموزشی از طریق نهادهای اجتماعی نظیر شهرداری ها و نمایشگاه ها و کارگاه های ارزان قیمت برگزار می گردد استفاده نمایند .

  • روحیه همکاری بین اعضای خانواده 

تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت‌بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می‌شود.

 

جایگاه فرزندان در اقتصاد خانواده 

نقش کودکان و فرزندان به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده در خانواده‌ها از یک سو و همچنین جایگاه آنان در آتیه اقتصاد خانواده‌ها از سوی دیگر لزوم توجه به آموزش صحیح و هدایت آنان را ایجاب می‌کند. با رهبری صحیح و به‌جا در اقتصاد خانواده، خصوصیات جمع‏گرایی، صداقت، دلسوزی، صرفه‏جویی، مسئولیت‏پذیری و دیگر خصوصیات مثبت رشد و پرورش می‏یابد. هدایت فرزندان در مسیر شناخت مسائل، مشکلات، کمبود‌ها و محدودیت‌های اقتصادی خانواده‌ها می‌تواند در اصلاح رفتار مالی و همچنین واقعیت‌نگری آنان نقش مهمی ایفا کند.

زنان و مدیریت اقتصاد خانواده

زنان در مدیریت و برنامه‌ریزی الگوهای مصرفی در خانواده نقش اصلی را دارند و در جوامع سنتی این نقش در مسیر قناعت در خانواده پر رنگ‌تر بود.برخی از کارشناسان مصرف را کلید فهم تحولات اجتماعی بیان می‌کنند چرا که بر این اساس واقعیت خانواده را بهتر می‌توان شناخت. با توجه به اینکه سطح زندگی افراد در جامعه دچار تغییرات اساسی است نگاه امروز به اقتصاد در جامعه نگاهی وسیع و گسترده‌ است.در قدیم مصرف صرفاً یک رفتار اقتصادی بیان می‌شد به‌طوری که افراد غنی به لحاظ درآمد بالا، از کالاهای بیشتری هم مصرف می‌کردند، حال آنکه امروزه مصرف وسیله‌ای شده که افراد شخصیت خود را با آن به دیگران نشان می‌دهند؛ در واقع مصرف به یک رفتار اجتماعی تبدیل شده است.
با توجه به جایگاهی که زن در خانواده به‌عنوان مادر و فردی که در انتقال ارزش‌های اخلاقی به نسل بعد مؤثر است، می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف نقشی بسیار مهم داشته باشد.اگر در خانواده‌ای مصرف و استفاده از کالاهای مصرفی توسط مادر خانواده مدیریت نشود اقتصاد خانواده دچار مشکل می‌شود. همان طور که نقش زن در جامعه سنتی در قناعت، بسیار چشمگیر بوده است، در جوامع مدرن هم در گرایش یا عدم‌گرایش افراد خانواده به مصرف گرایی بسیار مؤثر است. زن با استفاده از  جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ احساسات و عواطف در خانواده دارد نیز می‌تواند روی الگوی مصرف و نظام اقتصادی خانواده تأثیر مستقیم داشته باشد

در ادامه نکات جالبی را برای اداره اقتصاد خانواده ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید  

 

منبع : مشاورسبز

  96.8.27